Jesmyn Ward

  • Le chant des revenants

    Jesmyn Ward

    • Belfond
    • 7 Février 2019

    Seule femme à avoir reçu deux fois le National Book Award, Jesmyn Ward nous livre un roman puissant, hanté, d'une déchirante beauté, un road trip à travers un Sud dévasté, un chant à trois voix pour raconter l'Amérique noire, en butte au racisme le plus primaire, aux injustices, à la misère, mais aussi l'amour inconditionnel, la tendresse et la force puisée dans les racines.
    Jojo n'a que treize ans mais c'est déjà l'homme de la maison. Son grand-père lui a tout appris : nourrir les animaux de la ferme, s'occuper de sa grand-mère malade, écouter les histoires, veiller sur sa petite soeur Kayla.
    De son autre famille, Jojo ne sait pas grand-chose. Ces blancs n'ont jamais accepté que leur fils fasse des enfants à une noire. Quant à son père, Michael, Jojo le connaît peu, d'autant qu'il purge une peine au pénitencier d'État.
    Et puis il y a Leonie, sa mère. Qui n'avait que dix-sept ans quand elle est tombée enceinte de lui. Qui aimerait être une meilleure mère mais qui cherche l'apaisement dans le crack, peut-être pour retrouver son frère, tué alors qu'il n'était qu'adolescent.
    Leonie qui vient d'apprendre que Michael va sortir de prison et qui décide d'embarquer les enfants en voiture pour un voyage plein de dangers, de fantômes mais aussi de promesses...
    Grand prix des lectrices de ELLE 2019
    Prix AMERICA 2019

  • Anglais Salvage the Bones

    Jesmyn Ward

    A hurricane is building over the Gulf of Mexico, threatening the coastal town of Bois Sauvage, Mississippi, and Esch's father is growing concerned. He's a hard drinker, largely absent, and it isn't often he worries about the family. Esch and her three brothers are stocking up on food, but there isn't much to save. Lately, Esch can't keep down what food she gets; at fifteen, she has just realized that she's pregnant. Her brother Skeetah is sneaking scraps for his prized pit bull's new litter, dying one by one. Meanwhile, brothers Randall and Junior try to stake their claim in a family long on child's play and short on parenting. As the twelve days that make up the novel's framework yield to a dramatic conclusion, this unforgettable family - motherless children sacrificing for one another as they can, protectingand nurturing where love is scarce - pulls itself up to face another day.

  • En l'espace de quatre ans, cinq jeunes hommes noirs avec lesquels Jesmyn Ward a grandi sont morts dans des circonstances violentes.
    Ces décès n'avaient aucun lien entre eux si ce n'est le spectre puissant de la pauvreté et du racisme qui balise l'entrée dans l'âge adulte des jeunes hommes issus de la communauté africaine-américaine. Dans Les Moissons funèbres, livre devenu instantanément un classique de la littérature américaine, Jesmyn Ward raconte les difficultés rencontrées par la population rurale du Sud des États-Unis à laquelle elle appartient et porte tant d'affection.

  • Couronnée par le National Book Award, une oeuvre violente et bouleversante, aux accents faulknériens. Dans la chaleur étouffante d'un Mississippi pauvre et oublié de tous, l'histoire d'une famille fracassée par une des plus grandes catastrophes de l'histoire des États-Unis. Esch Baptiste, quatorze ans, observe. Elle voit son père tenter de s'extirper des vapeurs de l'alcool pour consolider leur masure ; elle voit Randall, son frère aîné, s'entraîner sans relâche au basket, dans l'espoir de décrocher une bourse sportive, d'échapper enfin à Bois Sauvage , à cette misère; elle voit Skeet, le cadet, voler de la nourriture pour China, son pitbull adoré, sa championne de combats ; elle voit Junior, le petit dernier, chercher un peu de tendresse et d'attention ; elle voit leur mère, morte en couches, qui veille sur eux malgré tout ; et puis elle voit son corps qui change, ce secret dont elle ne peut parler à personne, ce bébé qu'elle n'attendait pas. Dans dix jours, un ouragan va frapper le golfe du Mexique. Mais cet ouragan n'est pas un ouragan comme les autres, c'est Katrina, la mère de tous les ouragans. Telle Médée dont Esch lit et relit l'histoire, Katrina est venue pour tuer...
    National Book Award, 2011

  • Ligne de fracture

    Jesmyn Ward

    À Bois Germaine, dans l'État de Louisiane, deux frères jumeaux entrent dans l'âge adulte : l'un trouve du travail, l'autre pas. L'un s'élèvera, l'autre chutera... Premier roman de Jesmyn Ward, une oeuvre violente, tragique mais aussi pleine de chaleur et d'espoir.Violente et tragique, mais aussi pleine de chaleur et d'espoir, une oeuvre engagée et puissante profondément imprégnée de la littérature du Sud, le premier roman de Jesmyn Ward où pointaient déjà la rage et l'émotion qui allaient faire de
    Bois Sauvage un triomphe, récompensé par le National Book Award.
    Depuis qu'ils ont fêté leurs dix-huit ans en décrochant leur diplôme, les jumeaux Joshua et Christophe n'ont plus qu'une idée en tête : trouver du travail. Mais que faire quand on habite un trou paumé de Louisiane, qu'on est noir, pauvre, fils d'une mère absente et d'un père junkie et dealer ?
    Alors, en attendant, les deux frères tuent le temps avec les copains, entre matchs de basket et virées en voiture, séances de fumette et pelotage des filles sur les banquettes arrière. Et s'occupent comme ils le peuvent de Ma-Mee, leur grand-mère adorée.
    Et puis Joshua trouve un boulot chez les dockers.
    Christophe, lui, ne voit toujours rien venir. Et la frustration monte. De passer ses journées à glander, de ne pas avoir de copine régulière, d'être le moins dégourdi des deux, de ne pas pouvoir payer sa part des médicaments de Ma-Mee.
    Que faire ? Tenter d'échapper à son destin ? Ou tomber dans le piège de l'argent facile et répéter l'histoire familiale...

  • Anglais Men We Reaped

    Jesmyn Ward

    'And then we heard the rain falling and that was the blood falling; and when we came to get in the crops, it was dead men that we reaped' Harriet Tubman
    Jesmyn Ward's acclaimed memoir shines a light on the community she comes from in the small town of DeLisle, Mississippi, a place of quiet beauty and fierce attachment. Here, in the space of four years, she lost five young black men dear to her, including her beloved brother - to accidents, murder and suicide. Their deaths were seemingly unconnected, yet their lives had been connected by identity and place. As Jesmyn dealt with these losses, she came to a staggering truth: the fates of these young men were predetermined by who they were and where they were from, because racism and economic struggle breed a certain kind of bad luck. The agonising reality brought Jesmyn to write, at last, their true stories and her own.

  • LONGLISTED FOR THE WOMEN'S PRIZE FOR FICTION 2018
    WINNER OF THE NATIONAL BOOK AWARD 2017
    ONE OF BARACK OBAMA'S BEST BOOKS OF 2017
    SELECTED AS A BOOK OF THE YEAR BY THE NEW YORK TIMES, THE NEW STATESMAN, THE FINANCIAL TIMES, THE NEW YORK TIMES BOOK REVIEW, TIME AND THE BBC
    Finalist for the PEN/Faulkner Award for Fiction
    Finalist for the Kirkus Prize
    Finalist for the Andrew Carnegie Medal
    Finalist for the National Book Critics Circle Award
    'This wrenching new novel by Jesmyn Ward digs deep into the not-buried heart of the American nightmare. A must' Margaret Atwood
    'A powerfully alive novel haunted by ghosts; a road trip where people can go but they can never leave; a visceral and intimate drama that plays out like a grand epic, Sing, Unburied, Sing is staggering' Marlon James, Winner of the Man Booker Prize 2015
    An intimate portrait of a family and an epic tale of hope and struggle, Sing, Unburied, Sing examines the ugly truths at the heart of the American story and the power - and limitations - of family bonds.
    Jojo is thirteen years old and trying to understand what it means to be a man. His mother, Leonie, is in constant conflict with herself and those around her. She is black and her children's father is white. Embattled in ways that reflect the brutal reality of her circumstances, she wants to be a better mother, but can't put her children above her own needs, especially her drug use.
    When the children's father is released from prison, Leonie packs her kids and a friend into her car and drives north to the heart of Mississippi and Parchman Farm, the State Penitentiary. At Parchman, there is another boy, the ghost of a dead inmate who carries all of the ugly history of the South with him in his wandering. He too has something to teach Jojo about fathers and sons, about legacies, about violence, about love.
    Rich with Ward's distinctive, lyrical language, Sing, Unburied, Sing brings the archetypal road novel into rural twenty-first century America. It is a majestic new work from an extraordinary and singular author.

  • The first novel from two-time National Book Award winner Jesmyn Ward, a timeless Southern fable of brotherly love and familial conflict
    Joshua and Christophe are twins, raised by a blind grandmother and a large extended family in a rural town on Mississippi's Gulf Coast. Over the course of a single, life-changing summer, as they struggle to find work and contend with the reappearance of their parents - Cille, who left town for a better job, and Sandman, a dangerous addict - the brothers are forced into a series of decisions that will ultimately damn or save them.
    A delicate and closely observed portrait of fraternal love and strife and the bonds that can sustain and torment us, Where the Line Bleeds marks the beginning of Jesmyn Ward's extraordinary career in fiction.

  • THE NEW YORK TIMES BESTSELLER
    A timely and groundbreaking collection of essays and poems about race in America edited by Jesmyn Ward, the first woman to win the National Book Award twice
    In this bestselling collection of essays and poems, Jesmyn Ward gathers a new generation of writers and thinkers to speak on race. From Claudia Rankine to Rachel Kaadzi Ghansah, Jericho Brown to Carol Anderson, these voices shine a light on the darkest corners of American history, wrestle with the struggles the country faces today and imagine a better future.
    Envisioned as a response to The Fire Next Time, James Baldwin's groundbreaking 1963 essay collection, The Fire This Time considers the black experience in modern America. Significant progress has been made in the fifty years since Baldwin's essays were published, but America is a long distance away from a post-racial society - a truth that must be confronted if the country is to continue to work towards change.
    Baldwin's 'fire next time' is now upon us, and it needs to be talked about. Sage, urgent and impassioned, this is an essential collection edited by one of America's greatest writers.

  • The Best American Short Stories 2021 Nouv.

empty