Sarah Conly

  • Sarah Conly argues that at present we do not have the right to have more than one child. We do not need to have more than one to live a good life, and having more than one when we are at risk of depleting our environmental resources is simply too dangerous to others.

  • A compelling argument for the morality of limitations on procreation in lessening the harmful environmental effects of unchecked population We live in a world where a burgeoning global population has started to have a major and destructive environmental impact. The results, including climate change and the struggle for limited resources, appear to be inevitable aspects of a difficult future. Mandatory population control might be a possible last resort to combat this problem, but is also a potentially immoral and undesirable violation of human rights. Since so many view procreation as an essential component of the right to personal happiness and autonomy, the dominant view remains that the government does not have the right to impose these restrictions on its own citizens, for the sake of future people who have yet to exist. Sarah Conly is first to make the contentious argument that not only is it wrong to have more than one child in the face of such concerns, we do not even retain the right to do so. In One Child, Conly argues that autonomy and personal rights are not unlimited, especially if ones body may cause harm to anyone, and that the government has a moral obligation to protect both current and future citizens. Conly gives readers a thought-provoking and accessible exposure to the problem of population growth and develops a credible view of what our moral obligations really are, to generations present and future.

  • Dans les sociétés modernes, le respect de l'autonomie est souvent considéré comme la voie royale menant à la reconnaissance de la valeur intrinsèque des personnes. Or, la philosophe américaine Sarah Conly refuse d'emprunter la voie de la sacralisation de l'autonomie. Puisant aux sources de la philosophie, de l'économie comportementale et de la psychologie sociale, elle montre plutôt le caractère irréfléchi de nos décisions et soutient en conséquence que certains de nos choix, présumés autonomes, sont en grande partie nuisibles à l'atteinte de nos propres buts fondamentaux : être en santé, libre et heureux. Nous sommes des êtres rationnels, mais le sommes-nous vraiment dans notre vie de tous les jours ? Croyons-nous vraiment être capables de toujours prendre les bonnes décisions? Pour Sarah Conly, dans de nombreux cas - sécurité routière, saine alimentation, retraite -, nos aspirations seraient mieux réalisées si l'Etat nous empêchait d'agir en fonction de nos seules intuitions ou convictions premières. Tel est le sens du paternalisme coercitif, dont l'auteure entend montrer les bienfaits. Une telle prise de position remet largement en question les vues habituelles sur la moralité, la démocratie ou la frontière séparant le public et le privé.

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