Sciences humaines & sociales

  • Le présent volume rassemble les actes du colloque consacré à Jean-Luc Nancy, qui a eu lieu à Budapest en février 2017. Honoré par la présence en personne de son sujet, le colloque tenait à rester digne à l'idée d'une « rencontre avec le penseur de l'ouverture », il tenait donc à rester ouvert, accueillant, libre. Ainsi, chaque intervenant du colloque présentait son sujet de prédilection, l'unique critère de présentation étant de rester le plus près possible de la pensée de Jean-Luc Nancy. Pourtant, malgré toute liberté de choix, la grande majorité des intervenants ont décidé de reprendre à leur compte un seul sujet, notamment « le Sujet » : sujet-ego, sujet-corps, sujet-chose, sujet-nous. À la limite, le colloque aurait pu se définir comme une sorte de compte-rendu du sujet de Jean-Luc Nancy, qui aurait mis en évidence la multiplicité d'approches au sujet de son oeuvre multiple, au Sujet qui n'arrête de renaître sous sa plume depuis un demi-siècle.

  • Eager to present their cultural assets, most nations in Eastern Europe, while ruled by foreign empires, were setting up museums from the 19th century on. With many of them attaining national sovereignty in the 20th century only, the museum expansion in this region has been taking new twists and turns to date. Much of this development has relied on private initiatives, even under Communism when defiant cohorts of the suppressed civil society helped art patronage survive. By spanning two-hundred years and integrating numerous case studies, this volume examines public institutions and private collections in their historical progress and in a coherent, unified approach, as equal pillars of national heritage as much as of contemporary art.

  • Cet ouvrage invite le lecteur à étudier la fonction de l'acte contemplatif dans son rapport à l'espace et au temps, en s'interrogeant notamment sur la valeur et la portée épistémiques de cet acte lorsqu'il se détermine en relation à une réalité représentée comme "infinie". Conçu dans un contexte interdisciplinaire, le recueil regroupe les études et réflexions de chercheurs français et hongrois de différentes spécialités.

  • This volume adresses questions concerning the interrelations of three important variables: war, images and the Other. The explicit stereotypes and contrasts but also the implicit message in wartime images informs the attentive observer about the aims, motives and ideas of the author of the image. Focusing on caricatures aud photographs, the volume brings together various accounts of wartime imagery from mainly Eastern an Central Europe.

  • Students majoring in English get acquainted with Williams' text in the course "introduction to Literary Studies". Some frequently asked questions are : "What makes it a poem ?" "Wouldn't anybody be able to write such a text ?" Some students indeed get personally involved. They respond to litterature, either in verse, or in prose, sometimes through rewriting texts and sometimes in the traditional way, through literary analysis and research. This book testifies to the fact that they indeed have something to say.

  • The present publication focuses on the examination of literary diversity. One the one hand it deals with the litarature of various endangered languages (especially that of the Sami), and develops first considerations in constructing a comparative paradigm for mapping the vulnerability of literary processes. On the other, this books pays attention to thematic, formal and stylistic aspects of contemporary translingual literary productions. Special attention is here given to the latest developments in the Finnish literary field. The foci of endangerment and translingualism require addressing several other related literary phenomena such as literary ecology, écriture multiculturelle, code-switching or intercultural dialogism in present day world literature.

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