• Slava, jeune Juif russe de New York, est un modèle d´intégration. Fuyant sa communauté, sa langue maternelle et le poids du destin familial, il s´est installé à Manhattan où, à défaut de réaliser ses rêves d´écrivain, il a dégoté un poste de larbin pour la prestigieuse revue Century avec, en prime, une petite amie américaine branchée et sexy. Mais la mort de sa grand-mère le ramène brutalement parmi les siens, à Brooklyn, et plus précisément chez son grand-père. Le vieux Guelman a souffert dans la vie parce qu´il était juif, parce qu´il était citoyen de seconde zone en Union soviétique, puis immigré russe en proie au mépris d´une Amérique triomphante - et voudrait bien, aujourd´hui, obtenir réparation. Mais il n´est éligible à aucun programme d´indemnisation. Qu´à cela ne tienne, Slava est écrivain, il sait raconter des histoires...

    Une vie d´emprunt est un texte poignant et drôle sur l´identité, l´immigration, les aléas de la morale, mais aussi et surtout un saisissant portrait de ces communautés marquées au fer rouge par l´histoire du xxe siècle et passées sans transition d´une société soviétique à l´american way of life.

    Boris Fishman naît à Minsk en 1979 et émigre aux États-Unis en 1988. C´est un journaliste remarqué et reconnu, dont Une vie d´emprunt est le premier roman.

  • Rodéo

    Boris Fishman

    À huit ans, Max est un petit garçon sauvage : il mange de l'herbe et de la terre, insiste pour dormir à même le sol, parle aux animaux. Cela inquiète beaucoup sa famille adoptive - des Juifs russes qui ont fui l'Union soviétique il y a plusieurs années pour tenter une nouvelle vie dans le New Jersey - et surtout sa mère, Maya. Coincée entre un mari docile et des beaux-parents envahissants, persuadée que la réponse à tous ses problèmes se cache dans la mystérieuse recommandation laissée par les parents de Max à sa naissance : « Ne laissez pas mon bébé faire du rodéo », elle décide de prendre les choses en main et de partir avec les siens à la recherche des racines de son petit. Ce voyage vers les plaines arides du Montana viendra bouleverser l'équilibre du couple et de la famille d'une manière insoupçonnée... Rodéo livre en creux un très beau portrait de femme. L'auteur traite avec talent de l'exil, de l'éloignement culturel, du mystère de l'héritage et continue d'explorer cette question : comment nous réconcilier avec ce que nous sommes?

  • A failing young Russian American journalist's life is unexpectedly transformed when he forges Holocaust restitution claims for his rogue grandfather and his friends Slava Gelman wants to be a great writer, but can't get past his job as a lowly researcher at a New York magazine. Then his beloved grandmother dies, and his grandfather corners him with a request: to write a few Holocaust retribution claims that aren't quite true. Slava is reluctant, but when he gets into it, his semi-fictional accounts of a generation's real suffering turn out to be the best writing he has ever done - and a surprisingly wonderful way for Slava to reconnect with his family and his own roots. Although he lives in fear of discovery and continues to stumble from one tragicomic incident to another, by the time Slava is finally confronted by a German government employee he is ready to play a role that is - almost - heroic. A beautifully written, emotionally powerful literary debut about family love, memory and the truth in fiction. Boris Fishman was born in Minsk, Belarus, in 1979 and immigrated to the United States at the age of nine. He is the editor of Wild East: Stories from the Last Frontier, and his work has appeared in the New Yorker, The New York Times Magazine, New Republic, Wall Street Journal, London Review of Books, New York Times Book Review and other publications. He lives in New York City. A Replacement Life is his first novel. 'A Replacement Life is a memorable debut by a wonderfully gifted young writer... Boris Fishman has written a beautifully nuanced, tender, and often very funny novel about conscience and familial loyalty that will linger long in the memory' - Joyce Carol Oates 'Is there room in American fiction for another brilliant young émigré writer? There had better be, because here he is. Boris Fishman's first novel, A Replacement Life, is bold, ambitious and wickedly smart... The only problem with this novel is that its covers are too close together. I wanted more' - Patricia T. O'Conner, New York Times Book Review 'Astonishingly brilliant... we are left satisfyingly provoked by the book's deeper questions about culture and ethics and survival and human nature itself' - Chicago Tribune 'Mordantly funny and moving' - The New York Times 'So strong in voice, humor, and compassion that it transcends fiction's limitations to become something wilder and more contained - like life. What a remarkable debut - true and resonate, humorous and real' - Hilton Als 'Shines with a love for language and craft' - starred review, Publishers Weekly 'Fishman fearlessly tackles the grandest subjects... a writer not only to watch but envy' - Tom Bissell 'A terrific talent... a gifted and accomplished writer' - Salvatore Scibona 'Stunning... A Replacement Life deserves a wide audience' - Jim Harrison 'A novel that works beautifully on many levels' - Arthur Phillips 'A hell of a book. Told with amazing virtuosity, fun and serious, funny and sad, profound and eminently readable' - Darin Strauss 'Suffused with elegant language and sly humor and composed with the authority of a novelist on intimate terms with both his subject matter and art form' - Teddy Wayne, author of The Love Song of Jonny Valentine 'There's a touch of Gogol here, a touch of Babel, a touch of Dostoyevsky, but... Boris Fishman has fashioned something distinctively and triumphantly his own' - Brian Morton, author of Starting Out in the Evening

empty