• Branko sait comment on embrasse les filles, rêve de gagner le Tour de France et aime fouiller dans les affaires de son petit frère Joe. Qui joue aux billes, invente des langages farfelus et collectionne les coupures de presse sur son idole Mohamed Ali. Même si dans cette famille sud-africaine blanche des années 70, leur père refuse d'appeler le mythique boxeur autrement que Cassius Clay.
    Quarante ans plus tard, Joe décide de s'inspirer de ses collections de coupures pour son nouveau roman. À l'aide de Branko, il va se rappeler leur passé commun tel qu'il était vraiment.
    Aux extraits de presse, qui donnent à lire le langage flamboyant des reporters sportifs, répond alors la narration, tour à tour assumée par Joe et Branko, regorgeant des sensations de l'enfance et de l'esprit des seventies.

    Ivan Vladislavic vit à Johannesburg, il est l'auteur d'une dizaine de livres dont la plupart sont publiés en français chez Zoé. Son oeuvre a été récompensée par plusieurs prix nationaux et internationaux, notamment le prestigieux américain Windham-Campbell Prize en 2015.

  • Début du deuxième millénaire, Johannesbourg reste divisée, désormais autant par la pauvreté et la violence que par la race. Vladislavic, fin arpenteur des rues, des quartiers, des parkings, des jardins, circule de scène en scène aussi cocasses que tragiques. Le livre est composé de 138 entrées, comme autant de clés pour comprendre la ville, à la manière Vladisalvic : sorte de regard agile et enregistreur, esprit joueur qui analyse, compare, fait des liens et manie les mots pour dire les impressions les plus fines.Ce texte est une ode amoureuse à Johannesbourg, industrielle, polluée, dangereuse, belle et injuste.Né en 1957, IVAN VLADISLAVIC est également éditeur et collabore avec les plus grands écrivains contemporains d'Afrique du Sud. Clés pour Johannesbourg. Portrait de ma ville a reçu le prix du Sunday Times Alan Paton et le prix Warwick.

  • The Exploded View, from the masterful South African novelist Ivan Vladislavić, tells the story of four lives intertwined through the sprawling infrastructure on the margins of Johhanesburg: a stastician taking the national census, an engineer out on the town with city officials, an artist interested in genocide, and a contractor who puts up billboards on construction sites. Arcing across distance and time, Vladislavić deftly explodes our comfortable views and brings us behind the curtains of the city while subtly expanding our notions of what is possible in the novel form.
    From the Trade Paperback edition.

  • It is 1993, and Aubrey Tearle's world is shutting down. He has recently retired from a lifetime of proofreading telephone directories. His favourite neighbourhood haunt in Johannesburg, the Café Europa, is about to close its doors; the familiar old South Africa has almost vanished. Standards, he grumbles, are in decline, so bad-tempered, conservative Tearle embarks on a grandiose plan to enlighten his fellow citizens. The results are disastrous, hilarious and poignant. A classic novel about the post-apartheid era, brimming with riotous imagery, urban satire and outrageous wordplay. This tour de force from Ivan Vladislavic was awarded the South African Sunday Times Fiction Prize.

  • Dropout Neville Lister accompanies acclaimed photographer Saul Auerbach for a day, to learn a lesson for life. They play a game: from a hill above Johannesburg they pick three houses and decide to knock on their doors in search of a story. Auerbach's images of the first two will become classic portraits, but soon the light fades. Lister only reaches the third house decades later, returning to post-apartheid South Africa and a Johannesburg altered almost beyond recognition. How to live when estranged from your birthplace? What do you lose when you are no longer lost? Double Negative is a subtle triptych that captures the ordinary life of Neville Lister during South Africa's extraordinary revolution. Ivan Vladislavic lays moments side by side like photographs on a table. He lucidly portrays a city and its many lives through reflections on memory, art and what we should really be looking for.

  • What kind of Detective am I? Eardrum or tympanum? Gullet or oesophagus? Pussy or pudenda? A Detective needs a language almost as much as a language needs a Detective. In this new collection of stories, award-winning author Ivan Vladislavic invites readers to do some detective work of their own. Each story can be read as just that - a story - or you can dig a little deeper. Take a closer look, examine the artefact from all angles, and consider the clues and patterns concealed within. Whether skewering extreme marketing techniques or constructing dystopian parallel universes; whether mourning a mother's loss or tracing a translator's on-stage breakdown, Vladislavic's pitch-perfect inquisitions will make you question your own language - how it defines you, and how it undoes you.

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