• En 1856, Henry Shackleford, douze ans, traîne avec insouciance sa condition de jeune esclave noir. Jusqu'à ce que le légendaire abolitionniste John Brown débarque en ville avec sa bande de renégats. Henry se retrouve alors libéré malgré lui et embarqué à la suite de ce chef illuminé qui le prend pour une fille. Affublé d'une robe et d'un bonnet, le jeune garçon sera brinquebalé des forêts où campent les révoltés aux salons des philanthropes en passant par les bordels de l'Ouest, traversant quelques-unes des heures les plus marquantes du XIXe siècle américain. Dans cette épopée romanesque inventive et désopilante, récompensée par le prestigieux National Book Award en 2013, James McBride revisite avec un humour féroce et une verve truculente l'histoire de son pays et de l'un de ses héros les plus méconnus.

  • "Enfant, je n'ai jamais su d'où venait ma mère." Arrivé à l'âge adulte, James McBride interroge celle qui l'a élevé et dont la peau est tellement plus claire que la sienne. Il découvre l'histoire cachée de Ruth, fille d'un rabbin polonais qui a bravé tous les interdits pour épouser un Noir protestant en 1942. Reniée par sa famille, elle élève James et ses onze frères et soeurs dans la précarité, le chaos et la joie. Pour elle, peu importe la couleur de peau. Seul compte l'avenir de ses enfants. Ils feront des études, et ainsi choisiront leur vie. Tressant leurs souvenirs, James McBride raconte, plein d'amour et de fierté, une femme forte et secrète, lucide et naïve, imperméable aux préjugés : sa mère.

  • As a boy in Brooklyn's Red Hook projects, James McBride knew his mother was different. But when he asked about it, she'd simply say 'I'm light-skinned.' Later he wondered if he was different too, and asked his mother if he was black or white. 'You're a human being,' she snapped. 'Educate yourself or you'll be a nobody!' And when James asked what colour God was, she said 'God is the colour of water.' As an adult, McBride finally persuaded his mother to tell her story - the story of a rabbi's daughter, born in Poland and raised in the South, who fled to Harlem, married a black man, founded a Baptist church, and put twelve children through college.

  • "Chacun dans sa vie, homme ou femme, a sa chanson, et si vous avez un peu de chance, vous ne l'oubliez pas. La chanson de votre mariage, la chanson de votre premier amour, la chanson de votre enfance. Pour nous, les Africains-Américains, la chanson de notre vie, la chanson de toute une histoire, s'incarne dans l'existence et l'époque de James Brown". Mais qui était James Brown et quelle était cette époque ?
    Pourquoi, surtout, est-il devenu une part de l'âme de l'Amérique au même titre que Martin Luther King ou Mohamed Ali ? Une enquête virtuose pour percer le secret du génie de la soul, complexe et intense.

  • New York,1983. Un vieil employé sans histoire abat froidement un homme avec un antique pistolet allemand. On découvre dans son appartement la tête d'une statue italienne à la valeur inestimable. Enfermé à l'asile, le meurtrier livrera son récit. Celui de quatre soldats perdus au coeur de la campagne italienne en 1944. Celui d'un gamin de huit ans qu'ils viennent de secourir et qui ne prononce pas un mot. Celui d'un petit village coutumier des histoires de trahison et des miracles en tout genre.

  • Un vendeur de jouets émerveillé face au plus précieux jouet du monde dont l'existence n'était jusqu'ici qu'un mythe ; une bande de gamins dont la musique transforme le quotidien d'un ghetto noir en Pennsylvanie ;
    un conte de la guerre de Sécession avec un Abraham Lincoln aux allures de
    Père Noël ; un zoo avec des animaux qui parlent et se moquent des humains, si maladroits... Ces miniatures ont en commun la part de magie qui peut surgir à tout moment de notre existence. Lumineuse et imprévisible, la vie bouillonne et prend toujours le dessus, surtout si l'on tend la main aux autres.

  • Deacon King Kong Nouv.

    C'est officiel : le vieux Sportcoat a pété les plombs comme ça, en plein jour et devant tout le monde. Personne ne sait pourquoi ce diacre râleur, adepte du "King Kong", le tord-boyau local, a tenté de descendre sans sommation le pire dealer du quartier. Mais il faut dire que la fin des années 1960 est une époque d'effervescence à New York, et que le développement du trafic de stupéfiants n'est pas la moindre des causes d'agitation. Afro-américains, latinos, mafieux locaux, paroissiens de l'église des Five Ends, flics du secteur : tout le quartier est affecté par ce nouveau fléau aux conséquences imprévisibles.

  • “A vivid, often funny story collection that examines serious topics like race, war, history, and self-identity--all with a deft hand and a fluid, musical voice.” --Entertainment Weekly
    Exciting new fiction from James McBride, the first since his National Book Award–winning novel The Good Lord Bird.
    The stories in Five-Carat Soul--none of them ever published before--spring from the place where identity, humanity, and history converge. They’re funny and poignant, insightful and unpredictable, imaginative and authentic--all told with McBride’s unrivaled storytelling skill and meticulous eye for character and detail. McBride explores the ways we learn from the world and the people around us. An antiques dealer discovers that a legendary toy commissioned by Civil War General Robert E. Lee now sits in the home of a black minister in Queens. Five strangers find themselves thrown together and face unexpected judgment. An American president draws inspiration from a conversation he overhears in a stable. And members of The Five-Carat Soul Bottom Bone Band recount stories from their own messy and hilarious lives.
    As McBride did in his National Book award-winning The Good Lord Bird and his bestselling The Color of Water, he writes with humor and insight about how we struggle to understand who we are in a world we don’t fully comprehend. The result is a surprising, perceptive, and evocative collection of stories that is also a moving exploration of our human condition.

  • National Book Award winner James McBride goes in search of the “real” James Brown after receiving a tip that promises to uncover the man behind the myth. His surprising journey illuminates not only our understanding of this immensely troubled, misunderstood, and complicated soul genius but the ways in which our cultural heritage has been shaped by Brown’s legacy. Kill ’Em and Leave is more than a book about James Brown. Brown’s rough-and-tumble life, through McBride’s lens, is an unsettling metaphor for American life: the tension between North and South, black and white, rich and poor. McBride’s travels take him to forgotten corners of Brown’s never-before-revealed history: the country town where Brown’s family and thousands of others were displaced by America’s largest nuclear power bomb-making facility; a South Carolina field where a long-forgotten cousin recounts, in the dead of night, a fuller history of Brown’s sharecropping childhood, which until now has been a mystery. McBride seeks out the American expatriate in England who co-created the James Brown sound, visits the trusted right-hand manager who worked with Brown for forty-one years, and interviews Brown’s most influential nonmusical creation, his “adopted son,” the Reverend Al Sharpton. He describes the stirring visit of Michael Jackson to the Augusta, Georgia, funeral home where the King of Pop sat up all night with the body of his musical godfather, spends hours talking with Brown’s first wife, and lays bare the Dickensian legal contest over James Brown’s estate, a fight that has consumed careers; prevented any money from reaching the poor schoolchildren in Georgia and South Carolina, as instructed in his will; cost Brown’s estate millions in legal fees; and left James Brown’s body to lie for more than eight years in a gilded coffin in his daughter’s yard in South Carolina. James McBride is one of the most distinctive and electric literary voices in America today, and part of the pleasure of his narrative is being in his presence, coming to understand Brown through McBride’s own insights as a black musician with Southern roots. Kill ’Em and Leave is a song unearthing and celebrating James Brown’s great legacy: the cultural landscape of America today. Praise for Kill ’Em and Leave “Thoughtful and probing . . . with great warmth, insight and frequent wit. The results are partisan and enthusiastic, and they helped this listener think about the work in a new way. . . . James McBride’s welcome elucidation . . . is clear, deeply felt and unmistakable.”--Rick Moody, The New York Times Book Review “[McBride] turns out to also be the biographer of James Brown we’ve all been waiting for. . . . McBride’s true subject is race and poverty in a country that doesn’t want to hear about it, unless compelled by a voice that demands to be heard.”--Boris Kachka, New York “The definitive look at one of the greatest, most important entertainers, The Godfather, Da Number One Soul Brother, Mr. Please, Please Himself--JAMES BROWN.”--Spike Lee “A feat of intrepid journalistic fortitude.”--USA Today “This is an important book about an important figure in American musical history and about American culture. . . . You won’t leave this hypnotic book without feeling that James Brown is still out there, howling.”--The Boston Globe “Illuminating . . . engaging.”--The Washington Post From the Hardcover edition.

  • Riche et influente, la famille Maitland est unie par des liens indestructibles. Mais, le jour où un bébé est retrouvé abandonné sur leur propriété, le scandale éclate : et si le père de ce bébé était un des leurs ?  Stella Bagwell, Les secrets des MaitlandDepuis qu'il s'est séparé de sa femme, Hope, Drake Logan ne parvient pas à tirer un trait sur son couple. Aussi, lorsque Hope lui demande de revenir vivre avec elle pour accueillir leur neveu pendant les fêtes de Noël, il accepte sans hésiter. Dès lors, il n'a plus qu'un seul objectif : prouver à sa femme qu'il est toujours l'homme de sa vie.  Jule McBride, Un bébé chez les MaitlandLorsque Katie Topper annonce à Ford Carrington qu'elle est enceinte de lui, elle est loin d'imaginer que celui-ci va la demander en mariage. Éperdue de bonheur, elle déchante pourtant lorsque Ford lui fait une révélation : pour toucher l'héritage de son grand-père, il doit épouser la mère de son premier enfant. Le doute alors s'installe dans l'esprit de Katie : Ford l'aime-t-il vraiment ou l'épouse-t-il par intérêt ?    Arlene James, L'affaire Beth MaitlandLe mystère entourant l'identité du bébé abandonné est sur le point d'être levé. On annonce publiquement qu'aucun des fils Maitland n'est le père de l'enfant. Mais le calme est à peine revenu qu'un nouveau scandale éclate : Beth Maitland est accusée de meurtre. Désemparée, Beth supplie Ty Redstone - détective privé - de l'aider à prouver son innocence. Car Ty, elle le sait, est le seul à pouvoir la sortir d'affaire.

  • Based on the historical incident of an unspeakable massacre at the site of Sant'Anna Di Stazzema, a small village in Tuscany, and on the experiences of the famed Buffalo soldiers from the 92nd Division in Italy during World War II, Miracle at Sant'Anna is a singular evocation of war, cruelty, passion, and heroism. It is the story of four American Negro soldiers, a band of partisans, and an Italian boy who encounter a miracle - though perhaps the true miracle lies in themselves. Traversing class, race, and geography, Miracle at Sant'Anna is above all a hymn to the brotherhood of man and the power to do good that lives in each of us

  • Fleeing his violent master at the side of abolitionist John Brown at the height of the slavery debate in mid-nineteenth-century Kansas Territory, Henry pretends to be a girl to hide his identity throughout the raid on Harpers Ferry in 1859.

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